Innleie

Bruk av innleie og ansettelse i bemanningsforetak

Generelt

Utgangspunktet i norsk arbeidsliv er at arbeidsgivers behov for arbeidskraft skal dekkes gjennom fast ansettelse i virksomheten. Et unntak fra dette er bruk av innleid arbeidskraft fra annen virksomhet. En annen virksomhet i denne sammenheng er enten et bemanningsforetak, såkalt vikarbyrå, eller en annen vanlig bedrift, såkalt produksjonsbedrift, som leier ut arbeidskraft som de vanligvis bruker selv. I det følgende vil det kun være innleie fra bemanningsforetak som omtales.  

Vilkårene for når innleie kan brukes, finner man i arbeidsmiljøloven § 14-12. Det er kun i tilfeller der virksomheten har et midlertidig arbeidskraftbehov, som omfattes av arbeidsmiljøloven § 14-9 (2), at de kan bruke innleide arbeidstakere. I tillegg er det på visse vilkår gitt adgang til å leie inn helsepersonell ved midlertidig behov gjennom forskrift om innleie. Merk at dette unntaket krever forutgående drøfting med tillitsvalgte.   

Ansettelse i bemanningsforetak

Arbeidstakere som ansettes i bemanningsbyrå, skal også ansettes fast, selv om oppdrag varierer i omfang og varighet. Dersom midlertidig ansettelse skal benyttes, må dette være begrunnet av forhold som gir grunnlag for midlertidighet etter arbeidsmiljøloven § 14-9.  

Det er viktig å gjennomgå arbeidskontrakten som tilbys nøye før den underskrives.  

Av forhold som man bør være oppmerksom på er blant annet om avtalt årslønn/garantilønn er grunnlønn, slik at ulempetillegg og liknende kommer i tillegg. Vær også oppmerksom på at bemanningsforetak i de fleste tilfeller ikke betaler lønn mellom oppdrag, og at man dermed ikke kan regne med jevnlig lønnsinntekt. Vær også oppmerksom på at bemanningsforetakene vanligvis har en avregningsperiode opp mot 12 måneder for garantert årslønn iht. arbeidskontrakt. Vi anbefaler våre medlemmer å kreve kortere avregningsperioder for å sikre jevn lønnsinntekt. NSFs erfaring er at enkelte vikarbyrå opererer med utvidet oppsigelsestid og bindingsregler som går langt utover det som kan anses som nødvendig og rimelig. 

Et annet forhold som er viktig å gjøre seg godt kjent med før arbeidskontrakt inngås, er hvilke krav bemanningsforetaket stiller til tilgjengelighet og arbeid andre steder. Arbeidstakere som ansettes i mindre stillinger i bemanningsforetak må sikre seg at de har et godt nok handlingsrom til å sørge for en trygg lønnsinntekt ved arbeid flere steder.  

Sykepleiere som velger å arbeide i bemanningsforetak, har ikke krav på pensjon etter sykepleierpensjonsloven. Dette betyr i de fleste tilfeller en stor differanse mellom det man ville opptjent i pensjon som ansatt i et vikarbyrå, sammenlignet med å være ansatt i sykepleierstilling i f.eks. offentlige virksomheter. Pensjon er en viktig del av den enkeltes lønns- og arbeidsvilkår, og man bør se alle vilkår samlet for å vurdere om jobbtilbudet er godt nok. 

Dersom man jobber uregelmessig med opphold i arbeidsperioder, vil det også kunne få betydning for rett til sykepenger.  

Som alltid, vil inngåelse av en arbeidskontrakt være en forhandlingssak mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Bruk din forhandlingsrett! Er du i tvil om vilkår i kontrakten, så bør du ta kontakt med ditt NSF fylkeskontor for råd.  

Nærmere om reguleringen av innleie i arbeidsmiljøloven

Arbeidsmiljøloven har flere særskilte reguleringer av innleie i kapittel 14. De tillitsvalgte i virksomheter som benytter innleie må være oppmerksom på at arbeidsgiver plikter å kalle inn til  drøftinger om innleie.  Dette skal skje minst en gang per år og oftere på flere tariffområder.  

Innleide arbeidstakere har krav på å få betalt som om man var ansatt direkte i virksomheten. Dette omtales gjerne som kravet til likebehandling. Hvilke arbeidsvilkår som inngår i dette kravet, reguleres i arbeidsmiljøloven § 14-12 a. For lønn betyr det at man skal ha minst den grunnlønnen som man ville fått dersom man var direkteansatt. I virksomheter med tariffavtalt minstelønn, så betyr det ikke at vikarbyrået kan bruke minstelønnen som grunnlag dersom avlønningsnivået i virksomheten faktisk ligger over.  Videre er det viktig å være oppmerksom på at beregningen av ulempetillegg skal foretas slik som regulert i tariffavtalen, dvs. ut ifra faktisk grunnlønn. Vikarbyrået kan ikke utbetale ulempetillegg på et nivå som er lavere enn det man ville fått som direkteansatt med samme grunnlønn eller «inkludere» ulempetillegget i en forhøyet grunnlønn. På dette området ser vi dessverre at mange vikarbyrå ikke følger lovens krav, og oppfordrer våre medlemmer til å avklare hvordan dette praktiseres før arbeidskontrakt inngås for å unngå uenighet med arbeidsgiver.  

Likebehandlingskravet inkluderer også arbeidstidsordninger i innleievirksomheten. Dersom det for eksempel gjelder en turnus som har tariffavtalt ukentlig arbeidstid på 35,5 timer, skal den innleide også ha dette som ukentlig arbeidstid.  

Nyttige lenker 

Arbeidstilsynet: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ansettelse/innleie/ 

NSF: https://www.nsf.no/arbeidsvilkar