Trekk fra lønn eller direkte betaling via giro eller e-faktura – hva er egentlig forskjellen?
Våre tillitsvalgte har medlemmer på sine lister som betaler kontingent på giro i stedet for å bli trukket i lønn. Det kan medføre at de hos arbeidsgiver er ført opp i listen over uorganiserte, og i så fall er ikke lønnen til disse medlemmene en del av beregningsgrunnlaget når vi skal finne ut hvor mye vi har å forhandle om. De blir heller ikke en del av grunnlaget for tillitsvalgtordningen som blant annet viser hvor mange medlemmer de enkelte tillitsvalgte har ansvar for.
For tillitsvalgte på store arbeidsplasser er det krevende å sjekke at alle medlemmer blir talt med når det skal fremmes lønnskrav. Derfor betyr det mye både for deg som medlem, for arbeidsgiver, og for NSF, at ditt medlemskap blir regnet med enten vi forhandler om lønn eller frikjøpt tid for de tillitsvalgte.
Trekkavtale
Det enkleste for våre tillitsvalgte og arbeidsgiver er at du er med i trekkordning fremfor å betale kontingenten på giro. Kontingenttrekket skal komme frem av lønnsslippen hver måned. Du er selv ansvarlig for å kontrollere dette. Lønnsslippen er kvittering for betalt kontingent.
For å starte trekket må det leveres et trekkbevis til lønningskontoret. Kontakt medlemstjenester via kontaktskjema, eller på tlf. 994 02 409 for å få tilsendt dette.
Vi trenger beskjed dersom du bytter arbeidsgiver, slik at vi kan sende deg nytt trekkbevis. Endring kan meldes på Min side, via kontaktskjema, eller på tlf. 994 02 409.
Du kan også ta kontakt med din tillitsvalgt for å sjekke at du er registrert på rett plass.
Medlemmer som betaler kontingenten via trekkordning på arbeidsstedet, får fradragsberettiget beløp påført lønnsoppgaven fra arbeidsgiver.
Giro og e-faktura
Direktebetalende medlemmer kan velge mellom månedlig, kvartalsvis, halvårlig eller årlig betaling.
Medlemmer som betaler direkte, vil bli fakturert for maksimums kontingent. Jobber du redusert og har krav på lavere kontingent, må inntekten dokumenteres. Kopi av lønnsoppgave fra arbeidsgiver(e)/NAV sendes oss via kontaktskjema, eller per post.
Kontingentkrav sendes via E-faktura 2.0, hvis du har takket ja til dette i nettbanken. Hvis ikke sendes den via Digipost, eller e-postadressen som er registrert på medlemskapet. Dersom du ønsker avtalegiro, bestiller du det i egen nettbank.
Kontingent innbetalt direkte til NSF blir innberettet til Skatteetaten i januar måned påfølgende år.
For direkte betalende medlemmer er det også mulig å kontrollere innberettet beløp på Min side, klikk på lenken «Se ditt medlemskap eller gjør endringer» og velge Detaljer i boksen Medlemskap.