Fonna-kommunene med satsning på etikk-kompetanse

Etikk i Fonna

av Olaug Lie Sandve, Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester for kommunen i Helse Fonna-regionen

Olaug Lie Sandve

Det er bakgrunnen for at vi ved Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester (USHT) for kommunene i Helse Fonna-regionen i flere år har satset på etikk ved å styrke egen kompetanse og tilby kommunene kompetanseutvikling på etisk refleksjon.

Vår etikksatsing det siste året startet med en etikk-konferanse; “Tid for etikk”, i juni 2023 på Tysværtunet. Konferansen samlet nærmere 200 deltakere fra mange av kommunene i vårt nedslagsfelt. Tema for dagen var hvordan etisk refleksjon kan påvirke både de ansattes psykososiale arbeidsmiljø og brukernes tjenestetilbud.

Høsten 2023 arrangerte vi ledersamlingen “Etikk og lederskap” hvor ledere og mellomledere fra 10 kommuner deltok. Vi var så heldige å få Einar Aadland som er dosent emeritus ved VID vitenskapelige høgskole Oslo til å undervise i etikk, ledelse, kommunikasjon og organisasjonskultur.

Kurs for etikkveiledere

Deretter arrangerte vi en kursrekke over tre samlinger for etikkveiledere. Målsettingen med kurset var presentasjon av og trening på verktøy og metoder til bruk for praktisk etikkarbeid og etisk refleksjon i kommunene med undervisning, erfaringsdeling og trening på etisk refleksjon med SME-modellen som metode. Målgruppen var ressurspersoner i kommunenes etikkarbeid som skal lede etisk refleksjon på sin arbeidsplass i kommunene Helse Fonna-regionen. Oppgaven de fikk var å gjennomføre etisk refleksjon på arbeidsplassen mellom samlingene og dele sine erfaringer i plenum når vi møttes.

På første samling underviste Lars Helge Myrset som er regionalveileder i Rogaland i KS sin etikksatsing og på de to andre samlingene sto vi selv for korte undervisningsbolker. Erfaringsdeling og trening på etisk refleksjon i grupper var hovedfokus på de to siste samlingene.

Etikkveiledere
Et flott knippe etikkveiledere fra Fonna-kommunene (Foto: USHT Helse Fonna)

Vi har valgt å bruke SME-modellen som er en 6 trinns refleksjonsmodell utviklet på Senter for medisinsk etikk ved Universitetet i Oslo. Modellen er et hjelpemiddel til å belyse en etisk utfordrende situasjon og til å gjennomføre en systematisk etisk refleksjon.

SME-modellen

Dette er en modell som blir mye brukt og som det følger undervisningsmateriell til som deltakerne kan bruke som støtte i rollen som etikkveiledere.

Etikkveiledernes erfaringer

Deltakerne på etikkveilederkurset har i i etterkant av kurset kommet med tilbakemeldinger – både på selve kurset og på hvordan etisk refleksjon anvendes på arbeidsplassen. Her er noen av tilbakemeldingene vi har fått på spørsmål vi stilte deltakerene:

Hvordan opplevde du etikkveilederkurset?

Sykepleierne/deltakerne formidlet at de opplevde kurset som lærerikt og at det ga tid til ettertanke og refleksjon. Kombinasjonen av teori og gruppeoppgaver gjorde det enklere å forstå og ta i bruk SME modellen og bli trygg på gjennomføring av refleksjonsgrupper. Kunnskap om refleksjonsmodellen ga de en metode for å arbeide og komme videre med etiske problemer.

Kan du si noe om hvorfor dere ønsket å ha fokus på etisk refleksjon på din arbeidsplass?  

Sykepleierne formidlet at de ofte reflekterte i forhold til ulike tema og i samtaler uten at det var så strukturert. De opplevde at det etiske lå innvevd i prosedyrer og tilnærminger til gruppen de jobbet med og at de ikke var så bevisst på etikken i det. Med et større fokus på etisk refleksjon ønsket de å bli mer reflekterte på hva som ligger til grunn for valgene de tar og på denne måten komme fram til tiltak som øker kvaliteten på tjenestene.

Hvilke tema kommer opp i etisk refleksjon på din arbeidsplass? 

Eksempel på tema som kom fram i etisk refleksjon hos sykepleierne på sykehjem var problem og dilemma knyttet til pasienter som viser utagerende adferd og situasjoner der pasienter er ufine mot hverandre og mot pleierne. Et annet tema som ble trukket fram var situasjoner der pårørende til terminale pasienter ønsker at pasienten skal ha mat og næringsdrikk.

Tema som kom opp hos sykepleierne i bolig var ofte grensegangen mellom brukermedvirkning, samtykkekompetanse, eller mangelen på den.

De blir ofte utfordret på å ikke få utført nødvendig stell og pleie og da trenger de å reflektere sammen på hvem som er problemeieren i de ulike sakene.

Følgende spørsmål og tematikk danner ofte grunnlag for etisk refleksjon i praksis i en bolig; hvordan motivere og oppmuntre til begrenset inntak av mat, når vedkommende ikke har helseforståelse eller motivasjon til å begrense seg? Hva når livskvaliteten blir begrenset av den grunn? Med kort forventet levetid, hvor inngripende tiltak skal vi sette i verk for å ivareta helsa? Hva er livskvalitet for vedkommende?

Kan du beskrive gjennomføringen av etisk refleksjon på din arbeidsplass?

På et av arbeidstedene setter de av tid til etisk refleksjon når de ser de får anledning. Det blir bestemt hvem som skal bli med og de får beskjed på morgenrapporten. Det passer ofte å ha etisk refleksjon etter stell og frokost og de bruker da 6 trinnsmodellen.

Hva er det som hemmer og fremmer bruk av etisk refleksjon på arbeidsplassen?  

Det som hemmer bruk av etisk refleksjon, er vanskeligheter med å finne til tid til etisk refleksjon i en hektisk hverdag og selv om det er planlagt kan det komme uforutsette hendelser som gjør at de ikke får gjennomført refleksjonen. Andre hemmere som nevnes er mangel på initiativ til å komme i gang og manglende organisering for å få det til.

Det som fremmer bruk av etisk refleksjon, mener sykepleierne er å sette av fast tid i turnus til å gjennomføringen og at lederen tar ansvar for dette. Det er også viktig at de ansatte ser verdien av å delta i etiske refleksjonsgrupper.  

Hvilket utbytte i praksis ser du/dere på din arbeidsplass etter at dere begynte med etiske refleksjonsgrupper? 

De opplever at de er blitt bedre til å sette ord på de etiske problemene de står i. Refleksjonene fører også til at de ser en sak fra flere perspektiv nå enn før og at spesielt de pårørende som berørt part/perspektiv er blitt tydeligere for de ansatte. Ved hjelp av etisk refleksjon kommer de fram til tiltak som tidligere ikke er prøvd ut.

Sissel og Synnøve
Sissel Lavoll Martinsen og Synnøve Gudbrandsen Knutsen er to av etikkveilederne i Haugesund kommune (Foto: Privat)

Etikksatsing videre

USHT Helse Fonna ønsker å gi deltakerne på etikkveilederkurset, og andre etikkveiledere i kommunene, mulighet for å møtes i et nettverk der de kan dele erfaringer og få faglig påfyll. Vi starter derfor opp et nettverk for etikkveiledere våren 2024. Planen vår videre er å tilby etikkveilederkurs hvert annet år og ellers ha etikk som en overordnet tilnærming i vårt arbeid ved USHT Helse Fonna.