Tildeling av Marie Krisofa Lysnes stipend 2023

Fra venstre: Espen Gade Rolland (leder NSF-SPoR),  Kjell-Henrik Hendrichs (fra Marie Lysnes Stiftelse),  Kjell Kjærvik  og Knut Lorentzen (fra Marie Lysnes Stiftelse).

Fra venstre: Espen Gade Rolland (leder NSF-SPoR),  Kjell-Henrik Hendrichs (fra Marie Lysnes Stiftelse),  Kjell Kjærvik  og Knut Lorentzen (fra Marie Lysnes Stiftelse).

Stipendet ble tildelt Kjell Kjærvik for prosjektet VR-SIM. Stipendmottaker og kollegaer ved Ous, Klinikk Psykisk Helse rus og avhengighet, Regional sikkerhetsseksjon (RSA) på Dikemark har begynt med å bruke VR-simulering til opplæring i møte med aggresjonsproblematikk, og som en introduksjon/forberedelse til praksis ovenfor sykepleierstudenter og fast ansatte. 

De har da benyttet seg av ulike innspilte scenarioer, bla. en om det å høre stemmer ut ifra ett brukerperspektiv. Reaksjonene fra både nye og erfarne personal på disse scenarioene har bla. vært at det er nyttig og få innsikt i hvordan brukerne opplever både sine psykiske symptomer og det å møte med helsepersonell. En del tilbakemeldinger har også gått på at dette er nyttig i å forberede nyansatte og studenter på hvordan det er å jobbe i klinikken. 

VR-basert simulering består en briefing, ett scenario og en debriefing etterpå hvor en reflekterer ut fra læringsmålene. Scenarioene er ferdiginnspilte 360-graders filmer av kliniske situasjoner. Fordelen med ferdiginnspilte scenarioer er at man har mer kontroll på scenarioet som utspilles, og kan være sikker på at scenarioet faktisk berører det som skal læres. Det er i debrifingen læringen foregår.

VR-basert simulering gir:

  • mulighet for selvrefleksjon.
  • mulighet for å evaluere egen og andres praksis.
  • oversikt over hva vi kan, hva vi bør lære mer om og hva vi trenger å lære mer om. 
  • mulighet til å gjøre feil, gjøre det på nytt igjen på riktig måte uten at noen tar skade.

Prosjektets mål:  

  1. Lage scenarioer som gir ett godt utgangspunkt for gode faglige refleksjoner rundt pasientopplevelsen og hvordan møte pasienter/brukere.  At personal og sykepleierstudenter møter «brukerne» profesjonelt med empati og respekt/anerkjennelse.
  2. Lage  scenarioer som gir ett godt utgangspunkt for gode faglige refleksjoner rundt hvordan møte på en mest mulig hensiktsmessig/profesjonell måte. Basert på opplæringsprogrammet «MAP»  

- Det er flott å kunne vise Marie Lysnes tydelige faglighet videre gjennom denne stipendordningen. SPoR er veldig glade for samarbeidet med stiftelsen og minner om utlysning av stipend for 2023, sier leder for SPoR Espen Gade Rolland.

NSF-SPoR gratulerer stipendmottakerne med stipendet og ønsker lykke til i viktige prosjekt!

Om Marie Kristofa Lysnes’ stipend

Stipendet tildeles en sykepleier som arbeider eller planlegger å arbeide med et prosjekt som vil styrke utdannelsen av sykepleiere gjennom økte forskningsbaserte og kliniske innsikter og praktiske ferdigheter.

Marie Lysnes arbeidet gjennom et langt liv for å heve kvaliteten på̊ sykepleierutdanningen og sykepleie innen det psykiske helsefeltet. Her kan du lese mer om Marie Kristofa Lysnes’ stipend og mulighet for å søke i 2023.