Supportgrupper, hva er det?

Supportgrupper i skolen

Gjennom partnerskapet har Helsesykepleierne NSF fått midler til å forske på tiltaket Supportgrupper i skolen, i samarbeid med OsloMet og Voksne for barn. Funnene fra pilotprosjektet og forskningen presenterte vi til partnerorganisasjonene i Kunnskapsdepartementet 8.april.

Supportgrupper er en løsningsfokusert tilnærming for å fremheve mål, styrker og ressurser. Formålet er å forebygge og redusere mobbing og å øke sosial inkludering.

Hva er Supportgrupper i skolen:

  • En metode for å fremme inkludering og å forebygge mobbing​
  • Et verktøy som kan brukes til å oppfylle skolens aktivitetsplikt​
  • Et tiltak som kan bidra til å styrke utsatte elever og endre gruppa som eleven er en del av​
  • Et tiltak som styrker elevenes medvirkning i situasjoner som angår dem selv

Nå kan supportgrupper brukes?

  • Ta imot nye elever ​
  • Støtte elever i sårbare situasjoner​
  • Elever som ikke trives​
  • Elever som er utrygge​
  • Elever som opplever utestenging eller utfordringer med vennskap​
  • Mobbing

Funnene fra pilotprosjektet:

  • De utsatte elevene fikk nye venner og følte seg inkludert i det sosiale fellesskapet. ​
  • Elevene opplevde det utfordrende å vise sårbarhet, men alle satt igjen med en positiv erfaring.​
  • God informasjon og støtte fra ressurspersonene var viktig for at alle elevene opplevde medbestemmelse og for å få en positiv opplevelse.​
  • Flere av supportelevene trakk frem betydningen av det sosiale fellesskapet, at det hjalp dem til å utfordre seg selv.​
  • Med gruppa i ryggen ble det lettere å si ifra hvis de var vitne til ugreie episoder. ​
  • Alle elevene opplevde også at klassemiljøet bedret seg som en konsekvens av supportgruppas initiativer. ​
  • Erfaringene fra pilotprosjektet viser at arbeidet kan styrke og endre gruppa som elevene er en del av og supportelevene spesielt. ​
  • Tiltaket kan hjelp elever ut av uhensiktsmessige roller og styrke disse elevenes prososiale ferdigheter.