Gjennom partnerskapet har Helsesykepleierne NSF fått midler til å forske på tiltaket Supportgrupper i skolen, i samarbeid med OsloMet og Voksne for barn. Funnene fra pilotprosjektet og forskningen presenterte vi til partnerorganisasjonene i Kunnskapsdepartementet 8.april.
Supportgrupper er en løsningsfokusert tilnærming for å fremheve mål, styrker og ressurser. Formålet er å forebygge og redusere mobbing og å øke sosial inkludering.
Hva er Supportgrupper i skolen:
- En metode for å fremme inkludering og å forebygge mobbing
- Et verktøy som kan brukes til å oppfylle skolens aktivitetsplikt
- Et tiltak som kan bidra til å styrke utsatte elever og endre gruppa som eleven er en del av
- Et tiltak som styrker elevenes medvirkning i situasjoner som angår dem selv
Nå kan supportgrupper brukes?
- Ta imot nye elever
- Støtte elever i sårbare situasjoner
- Elever som ikke trives
- Elever som er utrygge
- Elever som opplever utestenging eller utfordringer med vennskap
- Mobbing
Funnene fra pilotprosjektet:
- De utsatte elevene fikk nye venner og følte seg inkludert i det sosiale fellesskapet.
- Elevene opplevde det utfordrende å vise sårbarhet, men alle satt igjen med en positiv erfaring.
- God informasjon og støtte fra ressurspersonene var viktig for at alle elevene opplevde medbestemmelse og for å få en positiv opplevelse.
- Flere av supportelevene trakk frem betydningen av det sosiale fellesskapet, at det hjalp dem til å utfordre seg selv.
- Med gruppa i ryggen ble det lettere å si ifra hvis de var vitne til ugreie episoder.
- Alle elevene opplevde også at klassemiljøet bedret seg som en konsekvens av supportgruppas initiativer.
- Erfaringene fra pilotprosjektet viser at arbeidet kan styrke og endre gruppa som elevene er en del av og supportelevene spesielt.
- Tiltaket kan hjelp elever ut av uhensiktsmessige roller og styrke disse elevenes prososiale ferdigheter.