Retningslinjene erstatter Rammeplan for videreutdanning i barnesykepleie fra 2005.
De nye retningslinjene inneholder detaljerte læringsutbyttebeskrivelser innen kompetanseområdene:
- barnesykepleie som fag og profesjon
- klinisk observasjons-, vurderings-, beslutnings- og handlingskompetanse
- helsekompetanse og kommunikasjon med barn i alle aldre og deres familier
- teknologi og digital kompetanse
- faglig ledelse og samhandling
- kvalitet og pasientsikkerhet
- vitenskapsteori, forskningsmetode og kunnskapsbasert praksis
- forskning, kvalitetsarbeid og formidling
Nasjonal retningslinje for barnesykepleierutdanning og Barnesykepleierens kompetansebeskrivelse (Barnesykepleierens kompetanse, ansvar og oppgaver) synliggjør hvilken kompetanse en barnesykepleier skal ha etter endt utdanning.
Programgruppen besto av:
Organisasjon/sektor | Representant |
Universitets- og høyskolesektoren | Rolf Horne – nestleder Iben Akselbo Edel Jannecke Svendsen |
RHF/tjenestene | Morten Syversen – leder Dorthe Relling Helle Laurvig Milde |
NSO/studentene | Håkon Endal |
Barnesykepleierforbundet NSF jobbet mye med å få forskriftsfestet at utdanningen skulle være 120 stp. Dette er noe vi må jobbe videre med da det fortsatt er mulighet for avstigning på 90 stp.